ترک اعتیاد بلاگ

دورهمیها و خطرات اعتیاد در کمین نوجوانان

4.4/5 - (7 امتیاز)

تاریخ بروز رسانی ژوئن 1, 2019 %%

اعتیاد در جوانان میل مصرف مواد مخدر

طی گزارش‌هایی که توسط رئیس مرکز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در آذر 96 ارائه شد دورهمیها و خطرات اعتیاد در کمین نوجوانان و تاثیر جو و انرژی. مانند دزدی از خانه و خانواده جز ابتدایی ترین رفتار های ناهنجار اجتماعی در میان نوجوانان است. این رفتار ها به محض گرایش آن ها  اعتیاد به مواد مخدر و برای تأمین آن صورت می گیرد.مصرف این مواد باعث از بین رفتن ترس از استعمال سایر مواد مخدر و محرک مانند اعتیاد به شیشه در بین نوجوانان می شود.

اعتیاد در جوانان و نوجوانان

اعتیاد در جوانان

همین عدم ترس باعث می گردد که گرایش آن ها به استفاده از مواد مخدر دیگر هر روز بیشتر شود. از این رو رئیس مرکز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا بیان نمود که در صورت دیدن دزدی های کوچک از خانه، سریعاً رفتار نوجوان خود را مورد بررسی قرار داده تا علت اصلی آن مشخص گردد. او همچنین افزود که استعمال مواد مخدر به صورت روزانه می تواند باعث تغییر رفتار و گفتار نوجوانان شود. مصرف هر روزه و به طور منظم مواد مخدر باعث می شود که نوجوان به لذت مواد مخدر عادت کرده و برای داشتن لذت افزون تر، به مصرف بیشتر مواد پرداخته و یا اینکه نوع مواد مخدر خود را تغییر دهد. اما اینکه چه عواملی باعث کشش نوجوانان به مواد مخدر می شود جای بحث دارد، اما می توان یکی از دلایل عمده گرایش آن ها را امتحان کردن یک‌باره آن دانست.

یکی از دلایل به دام افتادن نوجوانان به بیماری اعتیاد، عدم آگاهی آن ها نسبت به عوارض مواد مخدر می‌باشد. لذا در این زمینه، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که، آموزش پرورش با همکاری سازمان بهزیستی کشور و با کمک چندین دستگاه دیگر، در قالب طرحی به نام ” نماد” سعی بر شناسایی نوجوانان معتاد نموده تا به کمک آن بتوان از گسترش اعتیاد در مدارس جلوگیری نمایند. با کمک این طرح آموزش و پرورش موفق به شناسایی 10 هزار دانش آموز معتاد در سراسر کشور شد. لازم به ذکر است که گفته شود که این نوجوانان همه به استعمال مواد مخدر در مدرسه نمی پردازند. بلکه نشانه های اعتیاد در آن ها باعث شناسایی‌شان شده است.

سازمان بهزیستی کشور همواره سعی بر آن داشته است که به پیشگیری پرداخته و اگر نوجوانی به دام اعتیاد گرفتار است با حمایت و پشتیانی از وی، باعث ترک این بیماری خانمان سوز گردد. البته این سازمان برنامه‌های متعددی برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان به مواد مخدر دارد. طبق گزارشی که توسط باشگاه خبرنگار تهیه شد عنوان گشت، که سازمان بهزیستی کشور با همکاری کارگروه های مربوط به معضل اعتیاد، به مسئله طراحی برنامه های متناسب با پیشگیری و کنترل و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد کودکان را با جدیت هر چه تمام تر پیشگیری می کنند. در این راستا این سازمان به توزیع بروشور های آموزشی با محتوای ویژه این گروه سنی در مدارس می پردازد.

اقدام به خودزنی و گسترش اعتیاد به مواد مخدر

اقدام به خودزنی و گسترش اعتیاد به مواد مخدر

اقدام به خودزنی و گسترش اعتیاد

مدیر مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی دانشگاه الزهرا بیان کرد، که یکی از عوامل مؤثر در خودزنی مدگرا بودن نوجوانان و جوانان است. زیرا که مد فقط شامل پوشاک نمی باشد. بلکه کتاب، یک نوع رفتار خاص، موزیک خاص و… نیز می تواند نوجوانان را تحریک به خود زنی کند. روشنک خدابخش بیان کرد که سطح بهداشت روانی در شهر تهران به دلایل متفاوتی بسیار پایین آمده است.

طبق آمار به دست آمده در تیر 97 مشخص شد که آمار خودزنی بسیار افزایش یافته که این امر نشان دهنده جو نا آرام در سطح کشور است. خدا بخش همچنین دلیل این امر را داشتن محدودیت های عاطفی و اجتماعی در سنین نوجوانی دانست و افزود که باارزش ترین گنجینه انسان خانواده وی می باشد. وی تاکید کرد که مسائلی مانند فقر، اعتیاد، جنگ و… باعث بروز بیماری های روحی در خانواده ها می شود. امروزه نهاد های دیگری مانند بهزیستی و آموزش‌وپرورش  در کنار خانواده به تربیت نوجوانان پرداخته اند که باید آن ها نیز به دانش آموزان و نوجوانان نوع مواجه شدن با موقعیت های استرس زا را بیاموزند و همچنین باید به نیاز هایی که هر انسان در هر دوره از زندگی خود به آن ها نیاز دارد، توجه کنند.

پایان متن.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *