ترک اعتیاد بلاگ

بهترین روش ترک اعتیاد بدون دارو چیست؟

بهترین روش ترک اعتیاد بدون دارو چیست؟
3.5/5 - (2 امتیاز)

تاریخ بروز رسانی آوریل 27, 2020 %%

ترک اعتیاد می تواند به عنوان اولین تصمیم برای عدم مصرف مواد مخدر باشد. اما مسئله این است که بهترین راه حل برای ترک چیست؟ آیا ترک با دارو مناسب است و یا بدون آن؟ کدام یک تضمینی برای عدم بازگشت است؟ یا در کل بهترین روش ترک اعتیاد بدون دارو چیست؟

بهترین روش ترک اعتیاد بدون دارو چیست؟

بهترین روش ترک اعتیاد بدون دارو چیست؟

تمامی این سوالات در ابتدای راه در ذهن بیماران و خانواده های آنان وجود دارد و همگی به دنبال کم عوارض ترین راه و بیشترین نتیجه گیری هستند. لذا با مراجعه به چندین مرکز ترک اعتیاد و صحبت با مشاوران متخصص در این زمینه به جست و جوی راه حل و تطبیق آن با شرایط خود دارند. یکی از ساده ترین راه ها برای ترک مواد، استفاده از دارو های مانند متادون و بوپرنورفین می باشد. اما برخی از بیماران به دلایلی قادر به استفاده از این دارو ها نبوده و یا ترس از عوارض جانبی آن را دارند. از این جهت در پی یافتن راهی می گردند که بدون استفاده از دارو به ترک مواد مخدر بپردازند.

مراحل انتخاب بهترین روش برای ترک مواد مخدر

قطعا با مراجعه به هر مرکز و یا کمپ ترک اعتیاد معرفی انواع مواد مخدر اولین سوالی که پزشک و روانشناس از شما می پرسد، این است که به چه ماده ای اعتیاد دارید و چند سال است که آن را مصرف می نمایید؟ همچنین نوع مصرف ( تزریقی، خوراکی و یا کشیدنی ) نیز در انتخاب نوع درمان بسیار اهمیت دارد. بنابراین بیمار باید در مقابل کادر درمانی صادق بوده و اطلاعات لازم را به آن ها بدهد. بعد از آن پزشک با مشورت بیمار راه درمان با دارو یا بدون آن را با وی مورد بررسی قرار می دهد.

دو راه درمان اعتیاد به مواد مخدر

دو راه متداول برای ترک مواد مخدر وجود دارد که یکی بر اساس روشی قدیمی و بر پایه سم زدایی از بدن است و دیگری از طریق روان درمانی صورت می گیرد. راه اول دارای ریسک بالای برگشت بیمار به سوی اعتیاد دوباره است و از هر 50 بیماری که به این روش اقدام به ترک می کنند، بالغ بر 45 نفر آنان دوباره به اعتیاد روی می آورند. زیرا که اعتیاد بیشتر از آن که جنبه جسمی داشته باشد، جنبه روحی و روانی دارد. از این رو درمان به روش روان درمانی یکی از بهترین روش های ترک اعتیاد بدون دارو است. در این روش بیمار کاملا تحت نظر یک مشاور بوده و مشاور قدم به قدم با وی پیش می رود. این نوع درمان به ریشه اعتیاد و عواملی که مسبب آن شده اند توجه داشته و از این طریق سعی دارد که بیمار را نسبت به اعتیاد و مواد مخدر زده و به سوی زندگی سالم ترغیب کند.

در این مرحله بیمار 90 درصد انگیزه و آمادگی برای ترک را دارد و بسیار مصمم است که آن را ترک کرده و کاملا با عوارض جانبی آن مانند خماری، درد های جسمانی و خلا روحی کنار می آید. در مرحله بعد، با مشورت پزشک دوز استعمال مواد را کم کرده و تا زمانی که به ترک کامل برسد. احتمالا اینکه افراد به این روش موفق شوند و دیگر هرگز به سوبی مواد روی نیاورند بالای 90 درصد می باشد. این در صورتی است که در روش سم زدایی بیمار چون به صورت ریشه ای درمان نشده است، با بروز همان حالات بد روحی و مواجه شدن با همان مشکلات دوباره رو به سوی مواد مخدر آورده و مصرف آن را از سر می گیرد. لزا  اگر به دنبال راهی بدون بازگشت به سوی اعتیاد دوباره می گردید، قطعا روان درمانی می تواند یکی از بهترین راه حل  های جایگزین دارو درمانی باشد.

مزایایی روش روان درمانی و گفتار درمانی

گفتار درمانی در کمپ ترک اعتیاد

گفتار درمانی در کمپ ترک اعتیاد

در این روش شخص در جمعی به صورت گفتار درمانی همانند جلسات انجمن 12 گام در کمپ ترک اعتیاد صحبت در مورد علت گرایش او به مواد و مشکلات خود صحبت می کند. همچنین به گوش دادن به مشکلات دیگران پرداخته و با درک آن ها در می یابد که تنها نیست و ممکن است بسیار از آن ها نیز با وی هم درد باشند. از این رو مشورت کردن در خصوص مشکلات و یافتن راه حل های متعدد در کنار یک مشاور زبده، قدم به قدم بیماران را به سوی بهبودی و تغییر شخصیتشان به پیش می برد. این روش درمان ممکن است 3 الی 4 سال به طول بیانجامد، اما با توجه به مزایایی که دارد و درصد بسیار کم عدم بازگشت بیمار به سوی مواد مخدر یکی از تضمینی ترین راه حل ها تا به امروز به حساب می آید.

مقاله اختصاصی گروه همتا احیاء زندگی

نیلوفر ساکی

پایان پیام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *