آموزشی مطالب اعتیاد

هم وابستگی چیست

هم وابستگی چیست
Rate this {لطفا به محتوا امتیاز دهید}

تاریخ بروز رسانی نوامبر 1, 2019 %%

هم وابستگی یکی از عوامل اعتیاد است.( این آموزش در جلسات گفتار درمانی و آموزش مهارت زندگی در مرکز ترک اعتیاد طی جلسات داده میشود ) زیرا که افراد وابسته به دلیل ارزش قائل نشدن برای خود و نداشتن هویت ثابت و استوار، حاضرند به هر قیمتی و رنجی، به فردی که به آن وابسته هستند خدمات ارائه دهند. اما دلیل این رفتار ها چه می تواند باشد؟

هم وابستگی چیست

هم وابستگی چیست

ریشه بیماری های روانی در کودکی فرد نهفته است

افرادی که در دوران کودکی خود با عشق و مراقبت والدین و اطرافیان رشد کرده و تربیت شده اند، در بزرگسالی کمتر دچار بحران های روحی می شوند و رفتار سالم تری دارند. این افراد از استقلال عقیده خوبی برخوردار بوده و می توانند بدون وابستگی به دیگران از زندگی خوبی بهره مند شوند. این افراد می تواند که بدون نیاز به دیگران از خود مراقبت کنند و با مشکلات زندگی برخوردی سالم و منطقی داشته باشند. این افراد معمولا برداشتی متعادل و متوازن از زندگی خود دارند و برای اینکه احساس امنیت و آرامش کنند نیازی به کنترل زندگی دیگران ندارند. در مقابل این افراد انسان هایی هستند که در خانواده های معتاد، بدرفتار و یا از هم پاشیده بزرگ شده اند. این افراد در بزرگ سالی نمی توانند رفتار مناسب و معقولی از خود نشان دهند و هیچ گاه نمی توانند که خود را با افراد در این دنیا برابر بدانند. این ناهنجاری ها باعث می شود که فرد مبتلا به هم وابستگی شود و همین رفتار باعث بروز بیماری های زیادی در زندگی وی می شود. از جمله این روابط می توان به داشتن رابطه های ناسالم و عذاب آور با خودشان و دیگران اشاره کرد.

نشانه افراد هم وابسته

نشانه افراد هم وابسته

نشانه های افراد هم وابستگی

 داشتن ضعف شخصیت و ارزش قائل نشدن برای خود و نداشتن هویت ثابت و استوار است. این ویژگی ها باعث می شود که فرد هم وابسته برای حفظ رابطه با دیگران خود را به آب و آتش بزند و هر نوع سختی و عذابی را به جان بخرد. آن ها برای حفظ رابطه شان با دیگری حاضرند از هر حقه ای مانند خوش خدمتی، مراقبت، نجات و یا کمک کردن متوسل شوند تا دیگران را مجبور به آن رفتاری کنند که خودشان می خواهد و احساس و عاطفه ای که از آن ها انتظار دارند را دریافت کنند. تصور آن ها بر این است که این دیگران هستند که به آن ها ارزش و اعتبار می بخشد و این کار را به عنوان یک مسئولیت برای دیگران می بینند. این احساسات نادرست و خطا در واقع شبیه به همان افکار و اندیشه های انحرافی است که اساس و پایه انواع اعتیاد ها می باشد. در این نوع رفتار فرد احساس می کند که فرد مقابل باید نیاز های او را برآورده سازد و در صورتی که این انتظار وی برآورده نشود، فرد دچار سرخوردگی و انزوا می شود و کم کم به سوی مواد مخدر روانه می گردد.

( مقاله اختصاصی مرکز گروه همتا احیاء زندگی )

خانم نیلوفر ساکی

پایان پیام.

یک نظر در “هم وابستگی چیست

  1. zahraa گفت:

    سلام همسر من چندسالی قرص ترامادول مصرف میکرد برج ۹تصمیم به ترک گرفتن و رفتیم مراکز درمانی ترک اعتیاد بهشون اول فکر کنم متادون دادن الان از فروردین b2 هم اضافه کردن دارن مصرف میکنن میشه بهم بگین تا چه مدت باید مصرف کنن تا کاملا پاک بشن و اینکه خود b2رو چقدر زمان میبره ترک کنن؟همه این قرصها اعتیاد اوره و‌من الان دارم تعجب میکنم چه فرقی دارن اخه ترک هر کدوم از اینها دوباره یه پرسه ای داره چرا برای ترک دوباره از این قرصها استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *