3.4/5 - (119 امتیاز)

تاریخ بروز رسانی نوامبر 10, 2022 %%

کمپ ترک اعتیاد شیشه به روش ماتریکس بصورت عملیاتی بوده و با همکاری مددیار اعتیاد و روانشناس صورت می گیرد. این درمان غیر دارویی بوده و در جلسات متعدد در کمپ انجام می شود. این جلسات به روش ماتریکس بوده، که دوره آن توسط مددکار و در یک هفته به بیمار آموزش داده می شود. ماتریکس روشی است تایید شده که از سال 1980 به بعد در کمپ های ترک اعتیاد در دنیا استفاده می شود. این روش  توسط انستیتو ماتریکس ابداع شد.

اما اول بدانیم مخدر شیشه و درمان آن چیست ؟

ترک اعتیاد شیشه و نحوه شرایط درمان توهم و هذیان آن در دوره درمانی کمپ، شیشه یک مخدر نیست بلکه یک محرک بسیار قوی هست!!!شیشه یکی از مواد محرکی است که در باور عموم فرقی نمیکند زنان و آقایان در هر سنی تصور می شود که مخدر نیست. به همین دلیل از آن در برخی از باشگاه های ورزشی و برای کاهش وزن استفاده می شود. دلیل این تصور عموم هم این است که چون شیشه به راحتی از بدن دفع می گردد، بنابراین به راحتی نیز قابل ترک است. اما این تصور با توجه به عوارضی که شیشه از خود بر جای می‌گذارد کاملاً اشتباه است.

این ماده را در آمریکا به نام های کریستال و آیس و سایر نام های مشابه دیگر می شناسند. در واقع این ماده از ماده ای شیمیایی به نام مت آمفتامین ساخته شده است که دارای نحوه استفاده متفاوتی است. در این ایران آن را به نام شیشه می شناسند( آموزشی مقاله کمپ ترک اعتیاد شیشه تهران گروه همتا احیاء زندگی ). متأسفانه میزان ابتلا و مصرف این نوع از ماده مخدر در ایران بسیار بالا است و بیشترین مصرف کننده آن جوانان می باشند. این نوع ماده مخدر در بین نوجوانان و جوانان طرفداران بسیاری داشته و یکی از راه های جلوگیری از شیوع آن بالا بردن سطح آگاهی جامعه است.

کمپ ترک اعتیاد شیشه به روش ماتریکس

کمپ ترک اعتیاد شیشه به روش ماتریکس

علائم مصرف شیشه

یکی از علائم مصرف شیشه بی خوابی می باشد. بار ها دیده شده است افرادی که شیشه مصرف می نمایند دچار بی خوابی های شبانه و عدم آرامش بوده و مرتباً کانال تلویزیون را عوض می نمایند. از جمله علائم ظاهری که سریع قابل تشخیص است، از دست دادن وزن در معتادان به شیشه می باشد. با مصرف زیاد از این ماده ضربان قلب و در پی آن تعداد تنفس افزایش یافته و فرد دچار تپش قلب می شود. این پدیده در نهایت منجر به بالا رفتن دمای بدن و فشار خون شده و شخص احساس گرما می کند. شخصی که به این مرحله رسیده است آب بسیار نوشیده و دارای ضربان قلب نا منظمی خواهد شد. در صورت عدم دسترسی به مواد وی بسیار نا آرام و پرخاشگر شده و امکان دارد دست به خشونت بزند. از دیگر علائم مصرف شیشه عبارت‌اند از:

  • اضطراب
  • گیجی
  • توهم
  • لرزش اندام ها
  • تشنج
  • ایست قلبی
  • مرگ

یکی از بدترین نوع توهمات در میان معتادان، توهمی است که در اثر مصرف شیشه به وجود می آید. این توهمات تا جایی است که این اشخاص ممکن است رنگ ها را بشنوند و صدا ها را ببینند. مصرف مداوم و طولانی مدت شیشه باعث ایجاد بدبینی شدید، خشونت، کاهش شدید حافظه، توهم در شنوایی و بینایی، جنون آنی ( سایکوز ) و بسیاری از بیماری های اختلال عصبی شود. یکی از آثار سو مصرف شیشه که می تواند منجر به مرگ این معتادان شود، مقاومت آن ها در برابر درمان می باشد. متأسفانه این نوع از معتادان به ندرت علاقه ای به درمان داشته و در اثر مصرف زیاد این ماده، ترشح نورترنسمیتر در بدن بسیار بالا رفته و در مدت زمان کمی باعث تحلیل مغز می شود.

نحوه درمان فرد بیمار که دچار توهمات شده با مصرف شیشه در کمپ ترک اعتیاد چگونه است ؟

اکثر افرادی که اعتیاد به شیشه دارند دارای توهمات دیداری و شنیداری همینطور هذیان گویی هستند که البته با شرایط مصرف شدت آن کم و یا زیاد میباشد.کسانیکه دارای شدت توهمات کمتری هستند معمولا طی دوره درمانی ۲۱ روزه و با قطع مصرف مواد محرک و با گذشت زمان فرد بیمار به حالات اولیه خود برمیگردد و به درمان خود ادامه میدهد تا زمان ترخیص .

اما فرد بیمار که توهمات او شدت زیادی دارد در طول دوره اول درمان همچنان با همان شرایط باشد با تایید پزشک مرکز و روانشناس جهت ویزیت به دکتر روانپزشک ارجاع داده میشود و با نسخه داروی دکتر متخصص دوره دوم درمانی در مرکز با دارو تجویز شده جهت رفع اختلال ها ادامه پیدا میکند و نهایتا تا دوره سوم اما چنانچه این اختلال و توهمات طی سه دوره همچنان برطرف نشود به خانواده بیمار و روانپزشک اطلاع داده میشود چراکه جهت ادامه درمان با نظر دکتر متخصص به خارج از مرکز به بیمارستان تخصصی انتقال داده میشود.

توهمات عوارض اعتیاد شیشه

توهمات عوارض اعتیاد شیشه

اصول کار روش ماتریکس برای درمان شیشه

جوهره ماتریکس، شناسایی خطرات و برنامه ریزی برای آن ها می باشد.

ویژگی های روش ماتریکس

  1. آموزش های ERS-RP ( بهبود اولیه – پیشگیری از لغزش )
  2. آموزش های گروهی- روانی- خانواده- برنامه 12 قدمی
  3. فشرده بودن ( استفاده از عنصر به دلیل کمبود آن در درمان مواد محرک )
  4. ساختارمند بودن ( هر جلسه روی یم موضوع متمرکز می شوند. )
  5. گروهی و تیمی ( در صورت نیاز به متخصص ارجاع داده می شود. )

در دوره های روان درمانی و شناختی- رفتاری، درمانگر سعی می نماید تا بیمار را به شناخت و خودآگاهی به خود رسانیده و تغییرات رفتاری وی را که لازمه داشتن یک زندگی عادی می باشد، در او ایجاد کند. در ایران این جلسات به صورت دو روز در هفته بوده که با حضور بیمار و درمانگر تشکیل می شوند. معمولا با این جلسات، یک دوره سه ماهه یا شش ماهه برای فرد در نظر گرفته می شود. که این مدت زمان بر اساس شرایط بیمار، سرعت و میزان پیشرفت او در درمان صورت می گیرد. این جلسات به صورت تک نفره تشکیل می گردد، اما می توان برای روند بهبودی بهتر و سریعتر، جلسات را در قالب گروه های 4 الی 12 نفره نیز تشکیل داد. توصیه می گردد که یکی از اعضای خانواده بیمار نیز در چند جلسه اول همراه او باشد. این جلسات به صورت 30 دقیقه ای بوده و مطالب زیر در ان عنوان می شود:

  1. آشنایی بیمار و خانواده وی با اعتیاد
  2. انواع مواد محرک و چگونگی درمان آن ها
  3. شناسایی موقعیت های مشکل آفرین هر بیمار
  4. مهارت های پیشگیری از ایجاد وسوسه
  5. عدم توجه به ولع مصرف و کنترل آن
  6. مهارت های مدیریت موارد احتمالی لغزش و روش های پاک ماندن
  7. افزایش توان در برخورد با عوامل استرس زا و ناملایمات زندگی
  8. مهارت های زندگی سالم و بدون مواد مانند برنامه ریزی کردن
  9. نحوه ارتباط گرفتن با دیگران
  10. ایجاد تفریحات سالم

در روش ماتریکس که برای ترک اعتیاد شیشه علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، درمانگر باید برای بیمار هدف هایی در هر جلسه تعیین کند. این هدف ها شامل:

  1. ترغیب بیمار به ادامه درمان
  2. دور ماندن بیمار از مواد
  3. کاهش وسوسه های ناگهانی و میل به مواد

از این رو برای هر بیمار در هر هفته آزمایش ادرار صورت می گیرد که از ظریق آن میزان دوز مواد در خون را سنجیده و مقدار پیشرفت درمان را بررسی می کنند.

از یقه سفید ها و زندگی جالبشان چه می دانید؟

از آنجایی که یقه سفید ها اغلب از قشر مرفه و متوسط جامعه هستند، مشکلی با تامین هزینه مواد مخدر ندارند. اما آنچه آن ها را به سوی مواد مخدر سوق می دهد، نوع تربیت غلط آنان است. معمولا این افراد آشنایی کافی با مواد مخدر نداشته و دچار برخی از اختلالات روحی و تربیتی هستند. این عوارض نیز ناشی از تربیت نادرست و عدم یادگیری قدرت نه گفتن در جمع های دوستانه است.در کنار این کارتن خواب ها و معتادان، دسته ای زندگی می کنند که نه از روی ظاهرشان و نه از روی نوع زندگی کردنشان نمی توان فهمید که این افراد مبتلا به بیماری اعتیاد هستند. به این افراد در اصطلاح یقه سفید گفته می شود. رئیس درمانگران اعتیاد یقه سفید ها را اینگونه تعریف می کند:

“یقه سفید ها افرادی هستند، که مواد مخدر تاثیر سوء ظاهری بر آن ها نداشته و به راحتی از روی ظاهر آن ها نمی توان تشخیص داد که این افراد معتاد هستند. “

ترک اعتیاد شیشه درمان توهمات و هذیان

ترک اعتیاد شیشه درمان توهمات و هذیان

یقه سفید ها دارای ویژگی های منحصر به خودشان می باشند. مثلا آن ها بیشتر مواد مخدر صنعتی استفاده می کنند تا تریاک، هروئین و… . البته باید عنوان کرد که تنها معتادان شیک جز یقه سفید ها قرار نمی گیرند؛ بلکه نوجوانانی که به دارو های داروخانه ای نیز اعتیاد دارند، جزء این گروه محسوب می شوند. اعتیاد این افراد دائمی نبوده و گاهی به شکل تفننی مواد روان گردان استفاده می کنند.یقه سفید ها اغلب به مصرف مواد محرک شیشه ، گل و دارو های روان گردان و گاهی کوکائین نیز می پردازند. معمولا قشری که به این مواد آلوده هستند را نوجوانان، جوانان، دانشجویان و کارمندان تشکیل می دهند. این دسته از افراد به دلایل گوناگون مانند، رهایی از اضطراب، افزایش بازدهی کاری و تحصیلی، هیجان مضاعف و… اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند.

در حقیقت تحقیقات روانشناسی بسیاری نشان داده است که یکی از فاکتور های مهم برای پیشگیری از اعتیاد افراد، برقراری رابطه عاطفی و صمیمانه با افراد خانواده است. با این شیوه از پیشروی اعضای خانواده به سوی مواد مخدر، جلوگیری به عمل می آید.تجربیات نشان می دهد، نوجوانانی که دارای جوی متشنج در خانواده هستند، به سوی گروه همسالان خود بیشتر گرایش داشته و در معرض خطر بیشتری قرار دارند. از این رو باید خانواده ها تحت آموزش های تخصصی اعتیاد قرار گرفته تا بتوانند فرزندان خود را از این بلای خانمان سوز محافظت کنند.

آیا اعتیاد یقه سفید ها با خطر روبرو است؟

از آنجایی که مصرف مواد مخدر در یقه سفید ها به صورت مداوم نیست، این افراد مشکلات ظاهری کمتری نسبت به سایر معتادان داشته و رفتارشان معقول تر است. در حقیقت این افراد خود را معتاد نمی دانند و آثار سویی را که اعتیاد بر آن ها به جای می گذارد را منکر می شوند. این افراد گمان می کنند که بر روی روند اعتیاد خود کنترل داشته و نیازی به ترک و دوری از مواد نمی بینند. اینگونه می شود که آن ها کم کم در منجلاب اعتیاد گرفتار می شوند.

( مقاله اختصاصی مرکز گروه احیا عطر پاکی )

خانم نیلوفر ساکی و آقای صباحی

پایان متن.

13 نظر در “کمپ ترک اعتیاد شیشه به روش ماتریکس

  1. نیلوفر گفت:

    سلام خسته نباشید لطفا پیام منوبخونید وجواب منو بدید من متاهل هستم وشوهرم چندبار ترک کرده اولش اصلا اطلاع نداشتم ولی پیارسال ۲ما توکیلنیک بستری شد وترک کرد اونموقع گفتن شیشه وهرویین مصرفش بودا اکمد بیرون چندماه خوب بود دوباره ۱ماهی بود نمیدونم چی مصرف میکرد تافهمید من متوجه شدم گفت دیگه میزارم کنار ولی بعد۲و۳ ماه دوباره شروع کرد دوباره ۱هفته موند خونه مثلا ترک کرده الان دوماهی میشه که بهش شک کردم وچندروزه بهم ثابت شده خودم وسبله های مصرفشو پیدا کردم پایپو چیزای دیگه الان از دیشب خوابیده مثلا میخواد ترک کنه توروخدا کمکم کنید من چی کار کنم میترسم

    1. hamta-rahai گفت:

      درود بر شما کاربر نیلوفر
      با توجه به محتوا پیام شما برای درمان اعتیاد و ترک در منزل پیشنهاد نمیشود چراکه منزل محیط امن و مناسبی برای ترک محسوب نمیشود برای اینکار تجربه و دانش مرحله ترک و اعتیاد لازم میباشد – شما برای درمان همسرتون پیشنهاد ما ( اقدام برای ترک اعتیاد در کمپ مجاز ) میباشد . حتما قبل از تصمیم اقدام بستری بیمار و ارجاع ، جهت مشاوره با ماتماس بگیرید. سپاس
      مشاوره تلفنی درمان اعتیاد
      ۰۹۱۲۰۱۴۰۸۸۲
      پایدار و سلامت باشید.
      مراکز مجاز گروه همتا احیاء زندگی

  2. بهار گفت:

    با سلام خواهش میکنم بذارم برسین شوهرم چندین ساله که شیشه میکشه الان چن ماهی هست که دیگه راحت کرده خودشو فحش ناموسی میده کتک میزنه ابروریزی میکنه بخدا خسته شدم واسه پسره ۱۵سالم میترسم امروز مثله حیون داشت بچم میزد تو رو به اون خدا کمکم کنید شرایط بدی دارم تو رو به هر که دوست دارین بذارم برسین

    1. hamta-rahai گفت:

      سلام و عرض ادب و وقت بخیر
      اینکه چنین رفتارهایی از یک مصرف کننده سر بزند ، مخصوصا مصرف کننده شیشه، تقریبا یک امر عادی شده. اینکه یک مصرف کننده چه رفتارهایی دارد دلیلش مصرف مواد هست. بهتره که خود مشکل را کنار بزاریم و فعلا بابت دلیل مشکل صحبت کنیم.اکثر مصرف کنندگان شیشه وارد مرحلهء سایکوز و توهم هذیان میشوند. بدبینی، شک، سوءظن، پرخاشگری،برخورد فیزیکی و… از مواردی ست که فرد مصرف کننده کم و بیش انجام میدهد، و احتمال انجام رفتارهای غیر قابل جبران نیز وجود دارد. پیشنهاد ما به شما، تماس با مشاور سایت آقای صباحی است. تا در این خصوص توضیحات لازم را در اختیارتون قرار دهند.
      ۰۹۱۲۰۱۴۰۸۸۲

  3. abad گفت:

    سلام برادرم ۲۸ سالشه تقریبا از بیست سالگی معتاد شده انواع و اقسام مواد مخدر رو مصرف کرده یه مدت ترامادل میخورد و چندین بار تشنج کرد بعدش شیشه مصرف میکرد هیچ وقت رفتار پرخاشگرانه نداشت اما توهم و چرت زدن مداوم رفتارهای تکراری بی قراری سرقت و خراب کردن وسایل برقی خانه به خاطر و اینکه قفل میکنه رو یه موضوع وقتی مصرف میکنه هر چه قدرم تلاش کردیم کمکش کنیم ترک کنه افاقه نکرد بردیمش پیش روانشناس روانپزشک باهاش صحبت کردیم اما بازم ادامه میداد چندین بار به خاطر مصرف زیاد تا مرز کما رفت تو سی سی یو بسترس شد به نظرتون ما باید چی کار کنیم که نجاتش بدیم میتونیم ببریم کمپ اجباری ؟؟ چون اینطوری پیش بره یا خودشو میکشه یا یکی دیگه رو

    1. hamta-rahai گفت:

      درود خدمت شما کاربر abad
      با توجه به پیام شما پیشنهاد ما ارجاع مجدد و هماهنگی با روانپزشک مربوطه و اقدام جهت بستری و درمان در بیمارستان روانپزشکی میباشد. با توجه به شرایط برادرتون بستری در کمپ و یا مراکز دیگر مناسب نمیباشد.
      پایدار و سلامت باشید.
      گروه مراکز مجاز همتا احیاء زندگی

  4. سپهر گفت:

    سلام واقعیت من خود به شخصه از لحاظ رفتاری جزو این دسته اما وضعیت مالی صفره صفر من باید چه کنم؟توروبخدا کمک کنید دیگه خستم

    1. hamta-rahai گفت:

      درود بر شما کاربر گرامی سپهر
      با توجه به پیام شما در صورت تمایل کامل بیمار برای درمان اعتیاد شیشه با شماره زیر تماس بگیرید با تشکر
      09194818476
      مراکز مجاز گروه درمان اعتیاد همتا احیاء زندگی

  5. Ehsan گفت:

    سلام
    برادرم چند ساله شیشه مصرف میکنه با هرویین ۱۰۰ بار قول داده ترک میکنه
    زن و بچه ش گذاشتنش رفتن
    توهم زیادی داره همش فکر میکنه دزد داره میاد
    خودش حاظر نیست بره کمپ بخابه و اینکه چندبار با پای خودش رفته سم زدایی ولی فایده ای نداشته روز بعدش قبل اینکه بیاد خونه میرفت شیشه تهیه میکرد
    تنها راه ما اینه یا ولش کنیم تا بکشه یا اینکه کمپ اجباری ببریمش
    خواهشا راهنماییم کنید کمپ اجباری خوبه ببرنش یا شیشه نمیشه تو کمپ اجباری ترک کرد؟
    خواهش میکنم جوابمو بفرستید هر ساعت و هر دقیقه ذهنم درگیره که خدایی نکرده به خودش یا به کسی دیگه از افراد خونوادم ضربه بزنه

  6. علی گفت:

    سلام
    برای یک معتاد که مواد شیشه میکشه چند ماه لازم هست در کمپ بماند؟؟؟
    چه تضمینی وجود دارد که معتاد دوباره شروع نکنه؟؟؟
    آیا میتوان با هیپنوتیزم معتادان را درمان نمود؟؟؟ و شما از هیپنوتیزم استفاده میکنید؟؟؟
    ممنون از راهنمایی شما

  7. فرشته گفت:

    سلام همسرم بعداز 9سال پاکی مجددا معتاد به شیشه شده. به هیچ عنوان راضی نمیشه بره کمپ. به شدت هذیان میگه و من ازش میترسم. رفتارهای آزار دهنده ای داره و واقعا به ستوه اومدم. لطفا راهنمایی کنید چه کنم؟ خیلی هم اصرار داره که منم آلوده کنه مثلا وقتی خوابم بالاسرم مصرف میکنه و دودشو میده تو صورتم یا از طریق بزاق خودش به زور میخواد وارد دهن من بکنه. من حالم بهم میخوره ازاین کارهاش و به شدت ازش گریزونم. ممنون میشم راهی که با کمترین هزینه باشه بهم نشون بدید. چون من دست تنها هستم.

    1. عباس گفت:

      لغزش در مقطع بالا واقعا سخته کنار اومدن باهاش به زودی و به راحتی.امیدوارم گسی دیگه تجربش نکنه اگه قرار مصرف کنن اصلا ب مقاطع بالا نرسند یا ترک نکنند خیلی سخته و تاوان دار روحی.جسمی.عصبی.پسرفت های مالی اجتماعی خیلی زود.نسبت به تجربه لغزش خودم توی مقطع نزدیک به ۱۰ سال و چیزایی ک تجربه کردم .پیشنهاد میدم بهتون اقدام ب کمپین اجباری نکنین. هر وقت تو منزل هست قر قر نکنین بخاطر مصرفش و کارش یا مشکلات ک مصرف باعثش شده.سرزنش بیمار چیزیو درست نمیکنه.کنارش باشین بهش اميد بدین انرژی بدین. امید ب زندگی خوب و مجدد بهش حالی کنین ک پیشش هستین و حاضرین کمکش کنین دوستش دارین. این بزرگترین قدم از طرف شما هست .دعا کنین براش همیشه و سعی کنین تشویقش کنین ک حتی شده یکبار هم شده با دوستای پاکیش یا تماس بگیره یا ملاقات کنه اینها اتفاق بیوفتن بصورت خوبو سریالی اتفاق قشنگی رخ میده. براش دعا میکنم

  8. پریسا گفت:

    سلام خسته نباشید برادرمن اعتیاد داره به شیشه تقریبا ۱۵ سالی میشه هر روشی امتحان کردیم بالای ۳۰ بار انواع کمپ ها بردیمش ولی میاد بعد چندماه دوباره روز از نو و روزی از نو.بنده پدرم فوت شده برادرم مادرمو و منو خیلی اذیت میکنه سرکار نمیره بددهنه دزدی میکنه آبرو واسه مادرم نذاشته بخدا دلم نمیاد نفرینش کنم ولی مادرم با ۵۵ سال سن هنوز داره خونه مردمو تمیز میکنه اونوقت این اقا پول سیگارشم از مادرمن میگیره.ایندفعه میخوام بیشتر از ۴ ماه بستریش کنم چون ۴ ماهم بستری بوده جواب نداده لطفا راهنماییم کنید چون میترسم مادرم سکته کنه دورازجونش. دورهاتون ۲۱ روزه اس یا یک ماهه؟واینکه هزینه دوره و اینکه بیاید ببریدش و اعلام میکنید باتشکر🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *